Bezoek academische website Lode Vereeck Lode Vereeck

Steun Vlaamse auto-industrie stijgt sinds sluiting Ford Genk

vrijdag 20 maart 2015  Guido Cloostermans

HASSELT - De Vlaamse overheid heeft in de periode 2009-2014 in totaal 91,7 miljoen euro aan subsidies uitgekeerd aan de Vlaamse voertuigenindustrie. Dat blijkt uit een berekening van economieprofessor en senator Lode Vereeck (Open Vld). “Al die steun heeft niet kunnen voorkomen dat Ford werd gesloten”, aldus Vereeck. “Tijd dus om het Vlaamse steunbeleid over een andere boeg te gooien.”

 

Opvallend in de berekening van Lode Vereeck is dat de Vlaamse overheidssteun aan de voertuigenindustrie in de voorbije drie jaar is toegenomen, ondanks het feit dat het belang van de auto-industrie, onder meer door de sluiting van Ford Genk, is afgenomen. In de periode 2009-2011 ging 42,3 miljoen euro aan Vlaamse steun naar de automobielnijverheid, in de periode 2012-2014 ging er, ondanks de sluiting van Ford Genk, 49,4 miljoen euro naar de voertuigenindustrie.

Via de verschillende steunprogramma’s kreeg Ford Genk tussen 2009 en 2014 zo’n 8,8 miljoen euro toegestopt, oftewel 34,2 procent van het totaal. De Vlaamse overheid had in dezelfde periode 7,1 miljoen euro veil voor Volvo Cars Gent. Volgens Lode Vereeck zijn de subsidies aan de autoproducenten een maat voor niets gebleken. “Ondanks een Vlaamse overheidssteun van 8,8 miljoen euro aan Ford Genk in de afgelopen zes jaar kon de sluiting niet worden voorkomen. Dat toont aan dat er nood is aan een andere aanpak als de regering de automobielindustrie in Vlaanderen wil verankeren.”

Een en ander staat in schril contrast met de investeringen van de Limburgse Reconversiemaatschappij (LRM) in Limburgse bedrijven in de voertuigenindustrie zoals VCST, Punch Powertrain en Alro. “Die werpen duidelijk wel hun vruchten af”, aldus Vereeck. “Investeren is beter dan subsidiëren.”

 

Op de schop

Terwijl Vereeck de IWT-subsidies (Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie) op zich een goede zaak vindt, mag een groot deel van de subsidies op de schop. “De middelen die vrijkomen door een drastische vermindering van de Vlaamse subsidies kunnen gebruikt worden voor een Vlaamse taks shift, want een verlaging van de lasten op arbeid blijft natuurlijk cruciaal.” Tegelijk is er volgens Vereeck ook een ‘spending shift’ nodig, een verschuiving van subsidies naar investeringen waardoor Vlaanderen een interessante bestemming wordt voor investeerders in de voertuigenindustrie. “Zo profileert Nederland zich met veel succes als het land van de elektrische auto, met investeringen in infrastructuur en oplaadpalen. In ons land weten we niet eens hoeveel laadpalen er zijn. Het gevolg is dat producenten zoals Tesla zich in Nederland vestigen terwijl Vlaanderen zich hopeloos vastrijdt in de file, terwijl de infrastructuur voor elektrisch rijden ondermaats is.”

 

Het Belang van Limburg, pag. 20.

← Terug naar het overzicht